- Datingzoeker
- Nieuws
- 2012
- Naam heeft invloed bij online dating
Naam heeft invloed bij online dating
Een groep psychologen van de Humboldt Universiteit in Berlijn heeft onderzoek gedaan onder 47.000 leden van Engelse dating sites. Het onderzoek richtte zich op de invloed van de naam bij het online daten en dan meer in het specifieke geval bij het openen van berichten, die afkomstig waren van personen met een specifieke naam. Uit de resultaten van het onderzoek is gebleken dat in elk geval in Engeland er sprake is van een grote invloed van de naam van de persoon bij online dating.
In Engeland kan het voor personen met namen als Kevin, Chantal, Mandy en Justin lastiger zijn om via online dating een date te krijgen. Deze specifieke namen zijn namelijk uit het onderzoek naar voren gekomen als namen, waarbij geen prettige associaties naar voren kwamen. De deelnemers van het onderzoek gaven zelfs aan dat namen als Chantal, Kevin, Justin en Mandy negatieve associaties opriepen, want deze namen worden in verband gebracht met problemen.
Er kwamen uit het onderzoek ook namen naar voren, die een positieve invloed hebben bij online dating. Het gaat om de namen Alexander, Charlotte en Jacob. Tijdens het onderzoek werden er berichtjes gestuurd met de verschillende namen, maar zonder vermelding van leeftijd, postcode en foto. De minder aantrekkelijke namen kregen veel minder clicks dan de aantrekkelijke namen. Zo werd er 102 procent meer geklikt op berichtjes van Alexander dan op de berichtjes van Kevin.
Een naam als Alexander schijnt bij online dating in elk geval in Engeland meer vertrouwen op te wekken dan een standaardnaam als Kevin, die sneller een negatieve associatie oproept
Geschreven voor DatingZoeker.nl door Martine de Vries - Gepubliceerd op 02-01-2012