- Datingzoeker
- Nieuws
- 2013
- Online dating met winkelmentaliteit
Online dating met winkelmentaliteit
Online dating lijkt funest te zijn voor de romantiek, want singles blijken oppervlakkig en selectief te werk te gaan bij het zoeken naar de ideale levenspartner. Uit een onderzoek is namelijk gebleken dat de winkelmentaliteit van het shoppen inmiddels is overgeslagen naar online dating. Het onderzoek werd door een team van de University of Rochester in New York uitgevoeerd en daaruit bleek onder meer dat het enorme aanbod van profielen de winkelmentaliteit veroorzaakt.
Er wordt naar profielen gekeken op een manier, zoals er in winkels bijvoorbeeld naar kleding wordt gekeken. De grootste valkuil op het gebied van online dating is dan ook het gigantische aanbod van single mannen en vrouwen die ook op zoek zijn naar een levenspartner. Het grote aanbod biedt vervolgens alle gelegenheid om te ‘shoppen’ op de datingsite en daarmee is de basis voor de winkelmentaliteit gelegd. In Nederland zijn er alleen al bijna duizend sites op het gebied van daten en elke site heeft een groot aantal actieve leden. Het is dus haast onmogelijk om als zoekende single uitgekeken te raken met een dergelijke groot aanbod.
Bij het zoeken naar een nieuwe partner wordt er dan vooral rationeel en op een structurele wijze te werk gegaan. De focus wordt gericht op de aantrekkelijkheid op het eerste gezicht en er wordt minder aandacht besteed aan de eigenschappen en karaktertrekken. In dat opzicht wordt ook de vergelijking getrokken met het winkelen, waar de eerste aanblik van de kleding vaak bepaalt of het kledingstuk uit het rek wordt gehaald en wordt meegenomen naar de paskamer.
Geschreven voor DatingZoeker.nl door Martine de Vries - Gepubliceerd op 07-03-2013