- Datingzoeker
- Nieuws
- 2014
- Social media check bij afspraakje online dating
Social media check bij afspraakje online dating
In de meeste landen in Europa wordt voor een afspraakje een check gedaan op social media om onder meer foto’s te bekijken. Als er een lelijke foto te zien is, dan is dat voor meerdere singles in andere landen van Europa een reden om het afspraakje niet door te laten gaan. In Nederland blijken de singles een lelijke profielfoto minder erg te vinden, want maar liefst tachtig procent van de singles zou het afspraakje gewoon doorgang laten vinden. Dat is in ieder gebleken uit een onderzoek dat onlangs door de online dating site Lexa.nl is gehouden. Er zijn in totaal tienduizend single mannen en vrouwen in Europa die aan dit onderzoek hebben deelgenomen.
Overigens is het wel van belang dat er sprake is van recente foto’s. Daarbij wordt er door de singles het meeste waarde gehecht aan actuele foto’s die op social media verschijnen, zoals Facebook. Er zijn een groot aantal singles die op Facebook op zoek gaan naar een foto van de date waarmee een afspraakje staat gepland. In Europa blijken de Nederlandse singles de enige te zijn die ook LinkedIn checken op informatie en afbeeldingen.
De voorkeur wordt gegeven aan foto’s die er natuurlijk uitzien zonder al te veel make-up en zonder dat er een zonnebril wordt gedragen. Een derde van de mannen in Noorwegen en Zweden geeft juist wel de voorkeur aan foto’s van vrouwen die make-up dragen. In Spanje zal de ruime meerderheid het afspraakje niet door laten gaan op het moment dat er een lelijke foto van de date in kwestie gezien wordt.
De profielfoto biedt een eerste indruk, maar singles beoordelen ook andere aspecten, zoals de baan, genoten opleiding en hobby’s voordat het afspraakje plaatsvindt. Een foto waarop een single in beschonken toestand is te zien, wordt door de meerderheid als het minst aantrekkelijk beschouwd.
Geschreven voor DatingZoeker.nl door Martine de Vries - Gepubliceerd op 01-05-2014