- Datingzoeker
- Nieuws
- 2015
- Online dating vormt basis voor miljoenenindustrie
Online dating vormt basis voor miljoenenindustrie
In het afgelopen jaar zijn er in Nederland ruim 1,3 miljoen personen actief geweest op het gebied van online dating. Er zijn in totaal meer dan 20 miljoen dates geweest en dat heeft tot een uitgave geleid van 703 miljoen euro die in verband staat met dating. Er is daarbij sprake geweest van een stijging van 67 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Bovenstaande gegevens komen voort uit het onderzoek Love Economy dat in opdracht van Lexa.nl door Cebr en TNS is uitgevoerd. Nederlanders die het afgelopen jaar aan het daten zijn geweest, hebben 483 miljoen euro uitgegeven aan bars, restaurants, kroegen en entertainment. Het grootste deel van de uitgaven werd gedaan in de gelegenheden waar het afspraakje werd gehouden. Mensen kunnen elkaar tegenwoordig op een snelle manier ontmoeten doordat er van online en van mobiel daten gebruik wordt gemaakt. Singles blijven waarde hechten aan persoonlijk contact. Er wordt dan ook volop geïnvesteerd in het elkaar leren kennen tijdens bijvoorbeeld een hapje eten.
De aan dating gerelateerde uitgaven, zoals het bezoeken van de kapper of het kopen van nieuwe kleding zijn relatief laag gebleven met een totaal van 120 miljoen euro. Er werd voor ongeveer 16 miljoen euro meer aan het kopen van geschenken besteed. Gemiddeld heeft de single in Nederland die actief is op het gebied van online dating 16 maal per jaar een afspraakje. Per single komt de gemiddelde uitgave die in verband staat met dating dan neer op 546 euro op jaarbasis en per date is er sprake van een gemiddelde van 34 euro.
Geschreven voor DatingZoeker.nl door Martine de Vries - Gepubliceerd op 13-07-2015